Upptäcka och identifiera dövblindhet hos barn
Dövblindhet hos barn och ungdomar kan vara svårt att upptäcka och identifiera. Det kan bero på att det finns andra funktionsnedsättningar som gör det svårt att bedöma hur syn och hörsel fungerar, eller att omgivningen saknar kunskap om vad dövblindhet innebär. Tidig upptäckt är viktigt för att identifiera dövblindhet och kunna ge barnet optimala förutsättningar. Nedsatt eller avsaknad av funktion på både syn och hörsel kräver samverkan och samordning, både vid utredning samt för att kunna erbjuda adekvata habiliteringsinsatser
Under år 2023/2024 pågick ett utvecklingsarbete mellan Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor och representanter från region Västerbotten, Norrbotten, Västernorrland och Jämtland-Härjedalen. Syftet med utvecklingsarbetet var att ta fram en struktur som ska underlätta för olika team i Sveriges regioner att upptäcka och identifiera barn och ungdomar med dövblindhet (t.ex. ögonklinik/syncentral, synrehabilitering, öronklinik/hörcentral, hörselrehabilitering, öron-, näs- och halsklinik, dövblindteam och barn- och ungdomshabilitering).
Resultatet av utvecklingsarbetet består av ett paket med olika underlag som underlättar för upptäckt och identifiering. Paketet innehåller en rutin med tre bilagor. Rutinen kan användas som en mall och innehåller ett antal steg som är viktiga för att upptäcka och identifiera barn med dövblindhet och för att få till samverkan mellan berörda verksamheter. Bilaga 1 består av ett frågeformulär om barnets hörsel och synsom kan användas i mötet med föräldrar och barn för att upptäcka nedsättning i hörsel och syn. Bilaga 2a är ett underlag för att bedöma om barnets kombinerade syn- och hörselnedsättning innebär dövblindhet och bilaga 2b är en guide när behov finns för att göra observationer av barnet i vardagen.