Tydliggörande pedagogik

Tydliggörande pedagogik handlar om att göra vardagen förutsägbar, begriplig och meningsfull. Arbetssättet ökar personens förståelse, kontroll, självständighet och trygghet samtidigt som den minskar stressen. Det bygger ofta på visuellt stöd för dem som behöver mer tydliggörande än enbart talspråk. För personer med dövblindhet behöver tydliggörande pedagogik i högre grad utgå ifrån taktila anpassningar. Denna sida vänder sig till professionella som arbetar med tydliggörande pedagogik och som vill ha tips på hur det kan anpassas för personer med dövblindhet. Anpassade arbetssätt gynnas av samverkan av olika professioner till exempel specialpedagog, stödpedagog, synpedagog, logoped och arbetsterapeut.

Många personer med dövblindhet har svårt att via hörsel och syn uppfatta att någon närmar sig. Det kan därför vara bra att förvarna personen genom att gå med lite tyngre steg för att skapa vibrationer i golvet eller att knacka i bordet så personen känner det. När personen reagerat att någon är där rekommenderas att lägg en hand på personen, till exempel på axeln, och invänta reaktion för att sedan hälsa. Du kan tala om vem du är genom ett persontecken (namn på teckenspråk), ett föremål eller en taktil signal som representerar dig. Du kan också ta kontakt och hälsa/skaka hand och sedan tala om ditt namn muntligt om personen har tolk med sig. Om det handlar om barn eller personer med medfödd dövblindhet kan du också bli introducerad för personen via förälder eller assistent som kan vara med och stödja i situationen.