Dövblindhet uppmärksammas i ny lärobok om hälsofrämjande stöd

I läroboken ”Hälsofrämjande stöd vid funktionsnedsättning” lyfts dövblindhet fram som ett viktigt kunskapsområde. Boken, skriven av Anna-Carin Aho och Lena Nylander, visar hur personal inom vård, omsorg och andra verksamheter kan stärka hälsa och delaktighet hos personer med funktionsnedsättning.

Den vänder sig främst till studenter på vårdyrkesutbildningar, men också till yrkesverksamma inom exempelvis vård, skola och myndigheter. Författarna beskriver hur osäkerhet ofta kan uppstå i mötet med personer med funktionsnedsättning – till exempel på grund av bristande kunskap eller rädsla att göra fel. Syftet är därför att öka förståelsen för individers olika förutsättningar och visa hur hälsofrämjande stöd kan utformas i praktiken.

Framsida på boken "Hälsofrämjande stöd för personer med funktionsnedsättning". Bokens omslag är grönt och blått med ritade blad på.

Ett avsnitt uppmärksammar dövblindhet som en unik funktionsnedsättning och författarna betonar behovet av stöd på flera nivåer. Boken hänvisar också till Nkcdb:s Det goda mötet, som ger praktiska råd för att skapa trygghet och delaktighet i mötet med personer med dövblindhet.

Utgångspunkten är ett personcentrerat förhållningssätt – att alltid utgå från individens behov och resurser. Kommunikation ska ske på det språk och på det sätt personen förstår, för att främja hälsa och välbefinnande. Boken lyfter särskilt det taktila sinnet – känsel och beröring – som avgörande för personer med dövblindhet. Genom taktil kommunikation, som taktilt teckenspråk eller socialhaptiska signaler, kan språk, information och kontakt förmedlas via beröring och skapa delaktighet, trygghet och gemenskap.

 

TEXT: Caroline Lindström

Publicerad 17 oktober 2025