Kartlägga – barn
Utöver att ge en grund för vidare planering av insatser kan en kartläggning bidra till en ökad förståelse hos barnet och nätverket för barnets förutsättningar och styrkor i olika situationer och miljöer (exempelvis hem, förskola/skola, fritid).
Om barnet själv inte kan uttrycka sina erfarenheter fullt ut, kan kartläggningen med fördel göras i samråd med vårdnadshavare och andra närstående samt eventuellt förskole/skolpersonal. Vid behov kompletteras samtal med observationer och bedömningar av hur barnetanvänder sina syn- och hörselrester samt övriga sinnen. Detta kan vara extra viktigt om det finns ytterligare funktionsnedsättningar, till exempel kognitiva svårigheter.
Barnhabilitering och dövblindteam/syn- och hörselhabilitering kan med fördel samverka vid en kartläggning för att samordna sin planering av insatser.
Specialpedagogisk utredning
Om kartläggningen visar att barnets lärmiljö behöver anpassas med hänsyn till dövblindheten, kan barnets skola/förskola begära en specialpedagogisk utredning från Resurscenter Dövblind på Specialpedagogiska skolmyndigheten, för detta ändamål. Det är av stor vikt att detta görs så tidigt som möjligt för att optimera barnets förutsättningar för utveckling och inlärning.
Material för kartläggning
På sidan om kartläggning hittar du exempel på olika material som kan användas vid kartläggning. Utöver dessa finns det andra, ofta yrkesspecifika, material eller metoder som är kopplade till en specifik funktion eller område. Det är viktigt att i dialog med vårdnadshavare diskutera hur omfattande eller specifik kartläggning som ska göras.