Insatser – barn
Habiliterande insatser för barn med dövblindhet och deras närstående syftar till att ge stöd för att utveckla barnets förmågor och anpassa miljön för att skapa bästa möjliga livskvalitet. Vilka behov insatserna ska möta har identifierats i kartläggningen. Det bör undvikas att ge för många insatser samtidigt och det är därför viktigt att göra en planering där det bestäms vilka insatser som ska prioriteras och vem som är ansvarig. Detta görs tillsammans med barnet och dess nätverk.
Professionella har en viktig roll för att möjliggöra ökad delaktighet för barnet med dövblindhet och bidra till ett meningsfullt liv. Insatser kan bestå av råd, stöd, behandling och träning utifrån barnet och dess närståendes behov och livssituation. Insatserna kan ges av olika professioner exempelvis specialpedagog, kurator, synpedagog/arbetsterapeut, psykolog, kommunikationspedagog, audionom samt ögonläkare och audiolog. Insatserna kan både behöva ges individuellt riktade till barnet och dess vårdnadshavare eller som gruppverksamhet.
Det är viktigt att insatser till barnet och dess nätverk tar sin utgångspunkt i konsekvenserna av dövblindhet. Nedan finns exempel på insatser beskrivna kopplat till områden som påverkas av dövblindhet. Ladda gärna ner eller beställ vår rapport Barn och ungdomar med dövblindhet – kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser. Där finner du metoder och insatser med särskilt fokus på kommunikation, tillgång till information samt rumslig orientering och förflyttning, men även kring psykisk hälsa och teknik och hjälpmedel. Oavsett område är teknik och hjälpmedel en viktig insats. Det kan du läsa mer om på våra sidor om Teknik och hjälpmedel.