Alternativ telefoni
För att möjliggöra telefonsamtal för personer med hörselnedsättning, dövhet, dövblindhet eller talskada finns hjälpmedel som går under begreppet Alternativ telefoni. Det kan vara produkter för att möjliggöra samtidig kommunikation i bild, text och tal vilket kallas Totalkonversationslösningar. Men det kan också vara andra individuellt utprovade lösningar som har som syfte att möjliggöra distanskommunikation för personer som på grund av olika funktionsnedsättningar inte kan ringa ett traditionellt röstsamtal.
Utvecklingen
Det började med möjligheten att ha samtal i text via en texttelefon 1979. När näten för snabbare digital kommunikation byggts ut blev det möjligt att ha samtal på teckenspråk 1997. Det skapades också en förmedlingstjänst för texttelefoni som möjliggjorde samtal från en texttelefon till en taltelefon via förmedling, och senare även en bildtelefoniförmedling.
När texttelefonin kom öppnade den möjligheterna att kommunicera i realtid på distans, något som då för vanliga människor enbart var möjligt om man hade tillräckligt bra hörsel. Idag konverserar vi alla mycket via text i sms, epost och olika chattar.
På samma sätt är det idag självklart för alla att via internet koppla upp och ha videosamtal via kommersiella tjänster som Zoom, Teams, Messenger, Facetime och WhatsApp. När bildtelefonin var ny var utmaningen att få tillräcklig kvalitet och snabbhet på videoöverföringen för att det skulle gå att läsa av teckenspråket.
Många använder flera olika sätt att kommunicera beroende på vad mottagaren är mest van vid.
Förmedlingstjänsterna finns fortfarande och heter idag texttelefoni.se och bildtelefoni.net. Dessa går inte att nå via de kommersiella tjänsterna utan kräver att man har en programvara för alternativ telefoni. Det kan vara de förskrivningsbara totalkonversationslösningarna, men det finns även möjlighet att ringa via en app eller webbsida på texttelefoni.se respektive bildtelefoni.net.
Förskrivning och statsbidrag
Det finns idag ett statsbidrag till regionerna för att stimulera förskrivning av distanskommunikationslösningar. Det bygger på att regionen redovisar till Socialstyrelsen vilka kostnader de haft för just detta. Detta stimulansbidrag gäller oavsett om det är totalkonversationslösningar eller andra lösningar som väljs. Det stödjer inte enbart inköp utan även utprovning, anpassning och utbildning.
Kostnaderna för att stötta en person med dövblindhet att komma igång med distanskommunikation via WhatsApp kan alltså räknas med i underlaget till Socialstyrelsen. Det skiljer sig dock mellan regionerna hur och vad de redovisar, och vad de förskriver.
Distanskommunikation för personer med dövblindhet
Texttelefonin var i många år tillgänglig även för personer som behövde förstorad text, uppläsning av text och/eller texten i punktskrift. Denna tillgänglighet försämrades mycket när lösningarna gick över till totalkonversation där även video var med.
Nkcdb har under många år följt och försökt påverka de olika leverantörerna att göra sina produkter bättre att använda även för personer med nedsatt syn. Detta arbete har gett resultat med många förbättringar, även om det fortfarande finns delar som inte är optimala.
Är du förskrivare av alternativ telefoni och vill ha stöd i valet av lösning för en person med dövblindhet så hör gärna av dig till oss på teknikgruppen@nkcdb.se.
Centrum för elektronisk kommunikation CFEK
För att samordna stödet kring distanskommunikation finns en nationell resurs CFEK. De har bland annat forum, nätverksträffar och en årlig konferens. Det finns också ett långvarigt och levande samarbete mellan CFEK och Nkcdb i frågor kring alternativ telefoni för personer med dövblindhet. Vill du veta mer om alternativ telefoni och distanskommunikation i stort rekommenderar vi CFEK:s webbplats e-kommunicera.nu.