Utforskning och lek

Barn med dövblindhet behöver tillgång till lekmaterial precis som andra barn. För barn med dövblindhet är det viktigt att de ges tillgång till olika föremål och texturer som stimulerar barnet att utforska och använda sin kropp och händer. Genom att leka och utforska lär sig barnet om sin kropp och utvecklar sin grov- och finmotorik. Leken hjälper barnet att utveckla taktila strategier så som att:

  • sträcka ut händer och gripa efter föremål,
  • uppfatta former, konturer, temperatur och textur av ett föremål
  • uppfatta både detaljer och helhet av föremål,
  • uppfatta föremålets vikt i relation till sig själv
  • skilja på olika föremål baserat på hur de känns
  • söka efter föremål som finns i barnets omedelbara omgivning
  • mjukhet, hårdhet och flexibilitet hos ett föremål
  • använda muskelkontroll i att pressa, dra, ställa ner eller kasta föremål

Barn med dövblindhet som har en grav synnedsättning eller blindhet behöver mer stöd i att använda sina händer som ett medel för att se (känna) och för att kommunicera.

Olika material är olika lätt att hantera för ett mindre barn. Nkcdb har låtit översätta en sammanställning på olika material och livsmedel som kan introduceras för barn med dövblindhet i syfte att stärka deras lek och utforskande med händerna. Läs mer i Material_Lek_och_utforskning