En flicka sitter framför en datorskärm. Ovanför örat går det ljudvågor. På skärmen ser man en inställningssymbol, ljudvågor och ett förstoringsglas. Illustration.Distanskommunikation

Vi är idag vana vid att kunna kommunicera över hela världen i realtid. För personer med dövblindhet kan möjligheten till kommunikation begränsas av vem som befinner sig inom armlängds avstånd. Att arbeta med att lära ut olika sätt att kommunicera på distans är därför en viktig del i re-/habiliteringen.

Grunden i dagens distanskommunikation är kommunikationstekniken, K:et i IKT (Informations- och Kommunikationsteknik). Det innebär att vi använder personliga enheter som mobiler och datorer för att via internet kommunicera med varandra. Allt ifrån videosamtal till sociala medier och kontaktvägar till vården kräver dessa förutsättningar.

Mer om hur man anpassar IKT för att fungera för personer med dövblindhet hittar ni under Teknik och hjälpmedel.

Just för att möjliggöra telefonsamtal för personer med hörselnedsättning, dövhet, dövblindhet eller talskada finns specifika produkter som går under begreppet Alternativ telefoni. Till dessa är också kopplade förmedlingstjänster som möjliggör samtal även till vanliga telefoner. Det innebär att man via bildtelefoniförmedlingen Bildtelefoni.net och texttelefoniförmedlingen Texttelefoni.se kan ringa och få tolkning mellan text och tal eller mellan teckenspråk och tal.

Det finns en egen sida för Alternativ telefoni under Teknik och hjälpmedel. För att samordna stödet kring distanskommunikation finns en nationell resurs, Centrum för elektronisk kommunikation (CFEK) som har webbplatsen e-kommunicera.nu.