Vetenskaplig artikel om samskapande i vardagen: Betydelsen av förutsägbarhet och begriplighet vid medfödd dövblindhet

Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor har tidigare uppmärksammat forskningsprojektet ”Bättre kommunikation hos personer med medfödd dövblindhet” som har pågått mellan 2019-2023. I juli i år publicerades den första forskningsartikeln och i januari 2025 sänds ett slutseminarium. Nyligen publicerades även projektets andra forskningsartikel ”Co-Construction of Orientation in Time and Activities Between an Individual With Deafblindness and Support Persons”.  Författare till artikeln är bland annat Camilla Warnicke, docent i socialt arbete vid Örebro universitet, gästforskare vid Stockholms universitet samt tolklärare på Fellingsbro folkhögskola.

Foto: Camilla Warnicke framför en bokhylla
Camilla Warnicke

Den nyligen publicerade artikeln beskriver vikten av begriplighet och förutsägbarhet i det dagliga livet för personer med medfödd dövblindhet.  I forskningsprojektet har film använts som analysverktyg där stödpedagoger kontinuerligt filmat interaktion i vardagliga situationer med en person med medfödd dövblindhet.  Begriplighet och förutsägbarhet har då varit återkommande teman från analyserna och i efterföljande handledning. Handledningstillfällena kring detta tema har lett till en ökad trygghet, förutsägbarhet och säkerhet för personer med medföddhet, och även deras stödpedagoger, berättar Camilla.

I projektet har handledning och användning av video som underlag till reflektion också bidragit till en yrkesstolthet hos stödpedagoger.

“Alla som jobbar med personer med dövblindhet behöver få möjlighet till utveckling och handledning för att må bra i sin yrkesroll och stanna kvar i yrket. Att behålla stödpedagoger i yrket över tid är en framgångsfaktor för förbättrad interaktion”, säger Camilla.

 

TEXT: Caroline Lindström

Publicerad 4 december 2024