Hälsoverkstan ska stärka hälsan hos personer med dövblindhet

Karen i blå jacka med rött blixtlås står lutad mot en björk i en solig skog.

Karen Jungelin är projektledare för Hälsoverkstan och har tagit fram ett inspirationsmaterial för FSDB:s medlemmar.

Vad ska till för att förbättra hälsan hos personer med dövblindhet? I projektet Hälsoverkstan som drivs av Förbundet Sveriges Dövblinda ger man en del svar.
— Vi har tagit fram ett väglednings- och ett inspirationsmaterial som är fullt av tips för att hitta vägen till en bättre hälsa och även behålla den, säger projektledare Karen Fridriksdottir Jungelin.
— Vi har även tagit fram ett program med övningar för styrketräning som kan göras hemma och finns i en  app. Det kan passa dem som av olika skäl inte kan ta sig till ett gym.

Forskning visar att både den fysiska och psykiska hälsan är sämre hos personer med Ushers syndrom och det är inte orimligt att tro att det även gäller många vars dövblindhet har andra orsaker, säger projektledare Karen Fridriksdottir Jungelin.

cirkel med texten hälsa och dövblindhetHälsoverkstan är ett arvsfondsprojekt som drivs av Förbundet Sveriges Dövblinda. Medlemmarna  har i hög grad varit inblandade i projektet som nu närmar sig final. Sedan starten för tre år sedan har många deltagit i regionala träffar för att dela med sig av sin kunskap.

Boka tolk till gymmet

Många användbara tips kom in den vägen. Som att man har rätt att boka tolk för att kunna gå på gymmet. Eller att köpa ett gåband och promenera i vardagsrummet om det är svårt eller omöjligt att promenera i mörker.

— Att duscha hemma i stället för på gymmet kan vara bra om det är svårt att hitta rätt i omklädningsrummet. Några tycker att en reflexväst med texten ”syn- och hörselskadad” på ryggen är en bra hjälp, andra tycker det är pinsamt att ha en sådan, säger Karen Fridriksdottir Jungelin.

—  Under en inspirationshelg på Tollare folkhögskola utanför Stockholm fick medlemmarna inte bara ta del av föreläsningar om hälsa, psykologi och kost utan också testa olika aktiviteter som boxning och stavgång. FSDB i Skåne har också  arrangerat en friskvårdshelg dit de bjöd in mig. Jag har en allmän känsla av att medvetenheten har ökat, både hos mig själv och medlemmarna.

Appen

Porträtt Emmil som har skägg och en hoodie som är mönstad i grönt, gult och orange.

Jag tror många har insett att det är lättare än man trott, säger  Emil Bejersten.

”Shape up” innehåller träning med instruktioner som både är textade och ges på teckenspråk. Det går även att lyssna på instruktionerna genom voice over i mobilen. Cissi Ferm demonstrerar en instruktionsvideo och Emil Bejersten från FSDB visar övningarna. Längre ner på sidan ligger en övning från appen som kostar 129 kr i månaden. Medlemmarna kan testa den gratis under en månad, dock bara fram till årsskiftet då projektet avslutas.

Fysisk aktivitet på recept

—  Vi vill slå ett slag för FAR, fysisk aktivitet på recept, som kan ordineras av legitimerad personal inom hälso- och sjukvården. Det skrivs ofta ut till dem som behöver öka sin fysiska aktivitet för att förebygga eller behandla sjukdomar och innebär att man får rabatt på den aktivitet man väljer under en viss tid, ofta tre månader.

— Det bästa är om den som ordinerar FAR även kan skriva in att tolk eller ledsagare också behövs för att aktiviteten ska kunna genomföras. Att garanteras tolk eller ledsagare är kanske en utopi men många gånger en nödvändighet.

En enkät till medlemmarna gav, trots låg svarsfrekvens, en fingervisning om hur personer med dövblindhet tänker.  Av de 63 personer som svarade rör sig nära 80 procent 30 minuter åt gången, vilket är enligt rekommendationerna. De övriga rör sig mindre vilket anses vara för lite.

För dem som rör på sig är den vanligaste aktiviteten konditionsträning, inklusive stavgång och power walk. Några simmar, går på vattengympa, styrketränar eller utövar kampsport. De flesta av de aktiva utövar fysisk aktivitet 3-4 gånger i veckan.

Bättre tillgång till ledsagare

På frågan om vad som skulle underlätta önskade var tredje av dem som besvarat enkäten mer anpassad träning för personer med dövblindhet och bättre tillgång till ledsagare/tolk. Bättre tillgänglighet på plats var också ett önskemål. Det är vanligt med dåliga kontraster och mörka maskiner på mörka golv på gymmen. Att inte kunna hitta i omklädningsrummet och dålig belysning nämndes också som hinder.

Vägledningen, som vänder sig till dem som möter personer med dövblindhet, ger råd om hur det på olika sätt går att motivera och stötta. Empowerment, egenmakt, handlar om att stötta personen till att själv ta makten över sitt liv. Det kan göras genom hälsocoachande och motiverande samtal, MI.

—  Motiverande samtal är en bra metod för att underlätta förändringsprocesser och ett jättebra sätt att samtala när du använder dig av empowermentperspektivet, säger Karen Fridriksdottir Jungelin.

Inspirationsmaterialet vänder sig direkt till medlemmarna och tar upp sambandet mellan fysisk och psykisk hälsa och vad som händer i kroppen när man börjar träna. En del effekter kommer snabbt. Efter bara 4-6 veckors träning kan fettförbränningen öka med 30-40 procent vilket gör det enklare att minska på bukfettet. Kroppen blir generellt starkare och stresståligheten ökar.

Den som läst psykiatrikern Anders Hansens bok Hjärnstark eller tittat på tv-serien Din hjärna (finns på SVT Play) har bombarderats med fakta om vilken mirakelmedicin konditionsträning är. Den har exempelvis lika god effekt som läkemedel mot medelsvår depression.

Träna med en kompis

Hälsoverkstans tips för att lyckas är att börja i liten skala och göra något man gillar.

—  Att träna med en kompis underlättar, liksom om träningen är nära hemmet eller jobbet. Då blir det lättare att komma i väg, säger Karen Jungelin.

—  Att belöna sig själv när man nått ett mål är helt rätt – men inte med godis. Vad gäller sötsaker är det bättre att lägga till grönsaker i stället för att ta bort det söta.

Motivationen tryter ibland för alla. Karen Jungelin, som är utbildad fysioterapeut, har hittat en metod för sig själv:

—  Jag försöker minnas hur otroligt skönt det känns efteråt. Det gör det lättare för mig att ta mig ut. Jag tränar tre gånger i veckan, det är mitt sätt att hantera stress. Jag vet att jag mår bättre när jag tränar. På helgerna brukar jag gå 6-8 km stavgång.

Inspirationsmaterialet handlar inte bara om motion. Sömn, mat och umgänge är andra viktiga faktorer som också tas upp. Boken innehåller också listor på användbara appar och poddar och fonder som det går att söka pengar från för att exempelvis köpa en tandemcykel.

Lättare än man trott

Emil Bejersten, projektmedarbetare och utbildad personlig tränare, är anställd på FSDB:s kansli. Han leder varje vecka cirkelträning för FSDB:s medlemmar i Stockholm. Han menar att projektet inneburit att många insett att det är lättare än man trott.

‒ Jag tror att deltagarna fått nytta av att utbyta erfarenheter och kunskap med varandra och fått en större förståelse för hur viktig hälsan är för att hantera sin egen vardag.

Här kan du se en av övningarna i appen Shape Up. Den visar knäböj med stöd, en av alla övningar som är både bra och enkla att göra hemma.

Hälsoverkstan finansieras av Arvsfonden och görs i samarbete med Nkcdb och dövblindteamet i Örebro. Materialet trycks som tjocka häften i storstil, punktskrift som e-bok och snart även som talbok.

ANNE JALAKAS, text och bild