Metoder och materialIllustration på en kurator med en laptop-skärm framför sig. Skärminnehållet återges i tankebubblor ovanför kuratorns huvud.

Här har vi samlat information och konkret material som vi tänker är användbart när du som professionell möter en person med dövblindhet, i syfte att erbjuda stöd och insatser.

Att upptäcka och identifiera

Under Vägledningshjul finner du stöd utifrån olika åldersgrupper kring fem viktiga områden; Upptäcka, Identifiera, Kartlägga, Insatser och Samverka. När det gäller att upptäcka och identifiera dövblindhet hos barn finner du i vänstermenyn samlat den rutin och bilagor som är framtagen för att vara ett stöd för regionerna för att Upptäcka och identifera dövblindhet hos barn.

För personer med medfödd dövblindhet

Kommunikationsutveckling kan beskrivas i en trappstegsmodell och vi har tagit fram en modell som är anpassad för barn med kombinerad syn- och hörselnedsättning/dövblindhet. Vi har även tagit fram tips om lekmaterial som fungerar till utforskning och lek.

För att kunna göra en kognitiv bedömning utifrån förmågor kopplade till det taktila sinnet finns tactile working memory scale (TWMS).

Vägen till insatser

Att leva med dövblindhet medför ofta ett behov av stödinsatser, något som kan synliggöras genom olika metoder, som ICF-kartläggning, nätverkskarta eller samtal om livsomställningsmodellen. Mer information om detta samt annat material hittar du i flikarna till vänster.
Förutom re-/habiliterande insatser behövs många gånger insatser från kommunen eller Försäkringskassan, till exempel ledsagning, assistans, färdtjänst, bostadsanpassning. Detta styrs av olika lagtexter och många tycker att det är svårt att veta hur man ska göra. Under ”Samhällets ansvar” har vi beskrivit en del av de författningar, lagar med mera, som styr den svenska välfärden och under ”Ansöka om insatser” hittar du stödmaterial kring att söka insatser enligt LSS.