Att utreda psykiska funktioner hos personer med dövblindhet
Att göra psykologiska utredningar och tester hos personer med dövblindhet har sina utmaningar. Standardiserade instrument bygger oftast på att personen ska kunna se och höra. När någon har nedsättningar på båda dessa sinnen behöver man anpassa och ta hänsyn till att personen inte har full syn och hörsel. Som psykolog kan man behöva anpassa eller frångå gängse manualer och i högre utsträckning förlita sig på observationer.
Här samlar vi information inom området utredning av psykiska funktioner vid såväl medfödd som förvärvad dövblindhet. Det är vår intention att löpande fylla på med relevanta referenser och sammanfattningar inom området.
Nordens välfärdscenters kognitionsnätverk
NVC:s kognitionsnätverk i relation till dövblindhet har funnits sedan 2008 och syftar till att underlätta för professionella att kunna inhämta adekvat information för att kunna göra kognitiva bedömningar vid dövblindhet.
https://nordicwelfare.org/funktionshinder/natverk/kognitionsnatverk/
Nätverket har en tvärfacklig ansats och medlemmarna arbetar antingen kliniskt eller är forskare inom dövblindfältet. De har genom åren gett ut ett flertal publikationer, som går att ladda ner eller beställa gratis från NVC:s webbplats.
Psychological assessment of individuals with deafblindness
Publikationen “Psychological assessment of individuals with deafblindness” 2020 är skriven gemensamt av fem psykologer i kognitionsnätverket . I den delar författarna med sig av vilka teoretiska ramverk som de utgår ifrån (Piagets utvecklingsstadier, Bowlby-Ainsworths anknytningsteori och utvecklingskognitiv neurovetenskap/neurokonstruktivism) samt sina egna kliniska erfarenheter.
Syftet är att öka medvetenheten om komplexiteten i att göra psykologutredning vid dövblindhet och att underlätta för kliniska psykologer att våga utveckla sitt yrkesutövande inom fältet.
Författarna utgår från frågorna Vem? Varför? Hur? och Vad?. De betonar vikten av en integrerad vård som bygger på samverkan mellan vårdgivare, skola och familj som tar hänsyn till alla aspekter av barnets utveckling, särskilt med hänsyn till att förekomsten av samexisterande funktionsnedsättningar är förhöjd bland individer med medfödd dövblindhet. För att underlätta barnets möjlighet till utveckling är det av största vikt att stötta familjer och andra viktiga personer i barnets nätverk i att känna sig trygga som vårdgivare såväl ekonomiskt, praktiskt som emotionellt och psykologiskt.