Fysisk och psykisk hälsa

Dövblindhet blir ofta sämre och sämre med åren.
Vid varje försämring av syn eller hörsel,
behöver man kompensera med andra sinnen
oftast känseln.

Det är såklart jobbigt och ledsamt när syn och hörsel försämras.
Många blir deprimerade och trötta.
Om man är ensam och sällan träffar andra människor
kan man lätt bli passiv och arg.
Det finns de som skadar sig själva.

Små barn med dövblindhet
som inte får någon stimulans
utvecklas långsammare än andra barn.
De får stora problem att kommunicera.

Ny forskning

Personer med dövblindhet riskerar att må dåligt
både i kroppen och själen.
Det visar ny forskning.

Kroppen gör ont i axlarna, huvudet och nacken.
Många drabbas av utmattning.

Själen gör ont på sitt sätt,
till exempel genom oro, ångest, depression,
känslor av att vara värdelös
och tankar om självmord.

Arbete och aktivitet
kan göra att man mår bättre.

Att tappa orken

Många med dövblindhet blir trötta,
utan att deras familjer förstår varför.

Om man hör och ser dåligt,
så tar det mycket energi och kraft
att försöka kompensera med andra sinnen.

Det är också jobbigt att hålla oro och ångest borta.
Men detta jobbiga arbete är osynligt.

Det kostar energi att lära sig nya hjälpmedel
och att lära känna nya människor.
Så om orken tar slut, vet du varför.

Meny