Ett bra möte

Den som har dövblindhet kan inte göra egna anpassningar.
Det måste vi andra ordna.
Tänk på detta om du ska arrangera ett möte.

Före mötet:

  • Se till att ni kommer ha gott om tid.
  • Hitta en plats där ni kan stänga ute onödiga ljud.
  • Se till att det är bra belysning i rummet.

Ditt ansikte måste ha bra ljus.

  • Använd enfärgade kläder, som syns bra mot din hudfärg.
    Då är det lättare att se ditt ansikte och dina händer.

Under mötet:

  • Börja med att fråga hur du kan göra samtalet enklare?
  • Berätta och beskriv hur det ser ut i rummet.
  • Fråga var du ska sitta,
    så att du syns och hörs så bra som möjligt.
  • Det är personen med dövblindhet som själv ska bestämma
    vilka som ska vara med på mötet.
  • Det är bra om det är samma tolk
    som är med vid möten som liknar varandra.
  • Den som har dövblindhet och tolken ska få sätta sig först.
    Sedan kan du sätta dig bredvid tolken.
  • Vänd dig mot personen med dövblindhet när du pratar, inte mot tolken.
  • Ta det lugnt.
  • Berätta vad som händer i rummet och vad du ser.
  • Sammanfatta ibland. Så ni vet att ni är överens.
  • Ta paus om ni har ett långt möte. Den som har dövblindhet blir lätt trött.

Efter mötet:

  • Sammanfatta mötet och vad ni bestämt. Var tydlig.
  • Skicka ut skriftlig information, på det sätt som önskas.
    Det ger personen möjlighet att kontrollera att inget har glömts bort.
Meny