Ritad bild med dator, saker och moln med linjer emellan samt texten IOT Internet of things

Sakernas Internet, i nöd och lust

Av Janne Koski

Att vi idag lever i en uppkopplad värld råder det inga tvivel om. I och med sakernas Internet omger vi oss med mängder av produkter som har kontakt med nätet var vi än befinner oss. Oavsett om det handlar om våra vitvaror, lampor eller tv-skärmar där hemma eller telefoner, klockor och liknande som vi använder mobilt delar vi med oss av mängder med data som tillverkarna kan ta del av.
Detta har i sin tur skapat en debatt kring, och kanske också en viss oro över, integritetsfrågor vilket är fullt naturligt och bra – vi ska värna om vår integritet men det kan vara lätt att oron får överhanden. Jag tänkte därför lite kort sätta en positiv spin på det hela genom att lyfta ett par exempel på produkter som använder sig av nätet för att hjälpa oss de, förhoppningsvis få, gånger vi råkar hamna i en nödsituation.

iOS12

Apple har i samarbete med företaget RapidSOS tagit fram en intressant funktion i sin kommande uppdatering iOS12 som gör att enheten som används vid ett larmsamtal automatiskt delar med sig av sin positionering till larmoperatören. Positioneringen kommer utöver GPS-koordinater kunna bestå av en kombination av data från anslutna uppkopplade produkter i närheten så som en smart klocka, bilen, hemlarmet med mera. Funktionen kommer till en början tyvärr bara att vara tillgänglig i USA. För vår del här i Sverige krävs fortfarande en del lagändringar för att tekniken ska kunna tillämpas fullt ut. Mer om hur positionering vid larmsamtal fungerar för oss i Sverige idag och problematiken kring denna kan ni hitta om ni följer länkarna som ni hittar längst ned i texten.

En nyhetsartikel om ovanstående funktion i iOS12 hittar ni här (hemsidan är på engelska):
https://www.cnbc.com/2018/06/18/apple-will-automatically-share-emergency-location-with-911-in-ios-12.html
Mer information om RapidSOS hittar ni här (hemsidan är på engelska):
https://www.rapidsos.com/

Volvo on call

Så till en tjänst som faktiskt redan finns tillgänglig för oss i Sverige idag, åtminstone om vi råkar äga en kompatibel Volvobil och tecknat tjänsten Volvo on Call. Den ger oss många fiffiga funktioner så som att via en app i mobilen/plattan kunna kontrollera om bilen är låst eller inte, om det är dags att tanka, var bilen befinner sig med mera. Men den i mitt tycke bästa funktionen är den som aktiveras vid en eventuell nödsituation. Skulle det vara så att vi råkar hamna i en kollision kommer bilen som är försedd med ett sim-kort per automatik meddela en operatör om detta som sedan ringer upp oss i bilen för att höra sig för om hur det gick. Om operatören inte får ett svar eller om vi säger att vi behöver hjälp kommer denne att ringa ut hjälpen åt oss. Positionen delar bilen med sig av till operatören så att hjälpen kommer rätt. Fler biltillverkare har liknande tjänster att erbjuda sina kunder och från och med första april i år började glädjande nog ett lagkrav gälla som säger att alla nya bilar måste vara utrustade med assistans vid nödsituation för att få säljas i Sverige.

Mer information om Volvo on call hittar ni här
https://www.volvocars.com/se/kop/teknik-och-tjanster/volvo-on-call

Mer information om positionering vid larmsamtal och utmaningarna kring det i Sverige hittar ni här
https://www.sosalarm.se/om-oss/finansiell-information-och-bolagsstyrning/arsberattelse2017/aret-som-gatt/tillsammans-skapar-vi-battre-forutsattningar/
https://www.sosalarm.se/nyhetsbrev2/raddningsaktuellt-nr-5/aml/

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *