Teknik & hjälpmedel

IKT – informations- och kommunikationsteknik – är en mycket viktig del i den specifika habilitering och rehabilitering som personer med dövblindhet behöver och har rätt till för att de handikappolitiska målen om möjligheter att leva ett aktivt liv och vara delaktig i olika situationer ska kunna uppfyllas.

Bild på expertgruppen framför en grön ek.

Från vänster Ronnie, Janne, Karin och Thomas

Expertgruppen för dessa frågor finns för att ge råd, stöd och support till landsting, Arbetsförmedling, Försäkringskassa, kommuner och andra aktörer som provar ut och förskriver IKT-hjälpmedel till personer med dövblindhet. Gruppen har kompetens kring såväl barn som vuxna, och om hjälpmedel som används i skolan, hemmet och på arbetsplatsen. De har också kunskaper om så kallad konsumentteknik det vill säga smarta telefoner och surfplattor. Gruppen består av Karin Jönsson, Janne Koski, Thomas Ragnarsson och Ronnie Widmark.

Kontakta oss!

Har du som är förskrivare av hjälpmedel frågor om teknik och hjälpmedel för personer med dövblindhet, kan du ställa dessa till oss vie e-post till ikt@nkcdb.se, så svarar vi så fort vi kan.

Frågor och svar

De frågor som kommit in till oss och som vi tror att svaret kan intressera flera har vi ”avpersonifierat” och lagt ut på denna sida. Du behöver inte vara rädd för att fråga – vi kommer endast att lägga ut fråga och svar om vi fått klartecken från den som först ställde frågan!

Nyheter, tips och tankar

Vi försöker följa med i utvecklingen av IKT i stort och framför allt av IKT för personer med dövblindhet. Artiklar med information om nyheter, tips om hur ny teknik kan användas samt en del tankar om teknikutvecklingen har vi samlat på denna sida.

Guider

Ibland kan det behövas mycket konkreta steg-för-steg-guider för att man ska komma igång. Vi publicerar efterhand nya guider, och först i serien är Jannes guide till hur man kan ställa in en Flic-knapp och en smart mobiltelefon till att enkelt skicka ett sms med aktuell position till önskad kontakt.

AppTips

Alla appar som kommer till smarta mobiler har gett oss i vissa fall helt nya verktyg för att öka självständighet, livskvalité och trygghet för personer med dövblindhet och deras omgivning. Det går aldrig att följa alla nyheter som kommer, så därför finns det extra behov av att tipsa om appar som skulle kunna göra skillnad.

Material

Det material som Nkcdb har tagit fram om IKT och tekniska hjälpmedel för personer med kombinerad syn- och hörselnedsättning/dövblindhet har vi samlat för nedladdning på en egen sida.

Senaste nytt


Bild som viser en knappsats till Sarepta med fem brytare i olika färger.

Verktyget Sarepta2

Sarepta2 är ett verktygsprogram som är gjort för att fungera för elever med synnedsättning och andra som har svårt att använda ett vanligt tangentbord och som på olika sätt behöver få hjälp med t ex sitt skrivande.

Bild av skärmen på en iPhone där man slår VoiceOver av och på.

Att hjälpa nya användare att komma igång med VoiceOver

För alla er som vill hjälpa någon igång med att använda VoiceOver– här är det som enligt min erfarenhet är allra viktigast att göra och tänka på.

FM-system för personer med dövblindhet

Fråga: Jag har några dövblinda pat som är aktuell för Fm-system men innan jag sätter igång utprovningarna skulle jag vilja höra vad ni ute i landet ordinerar för hörseltekniska hjälpmedel (FM system) till dövblinda personer och vad som fungerar bäst utifrån en dövblinds behov. Har tidigare provat DM10 och DH10 (DT20 mottagare till CI pat) men […]

Syntolkad bio – hur kan man kombinera det med att få filmens ljud via salongens hörselslinga?

Fråga: Om man har en synnedsättning så kan man gå på syntolkade visningar på bio. Hur fungerar det, och kan jag lyssna på filmens ljud samtidigt som jag hör syntolkningen om jag vill använda t-läget i hörapparaten för att lyssna på filmens ljud? Det är rätt att det numera finns ett antal filmer som har syntolkning. […]

Närbild av två händer som håller i och använder en iPhone4

Rätten till mobiltelefon som hjälpmedel

Den smarta mobilen eller surfplattan kan användas som ett oumbärligt hjälpmedel. Men utvecklingen med att kunna förskriva mobiltelefon som alternativ till dyrare traditionella hjälpmedel har en del kvar.

Uppdatering till JAWS 17?

Fråga: Jag har hört att JAWS 17 nu har släppts på svenska. Hur ska vi tänka med uppdatering av de JAWS-användare vi har ute? Som vanligt kommer det inte ett enkelt svar, som ”uppdatera alla” eller ”uppdatera ingen”. Grundregeln för alla uppdateringar/förändringar är alltid: Om det fungerar – reparera det inte! Vi utgår alltså från att […]

Skriv ut eller dela: Print this pageEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn